کتاب خانواده

کتاب خانواده

تهیه کتاب بازتاب کتاب پرونده کتاب

توضیحات کتاب خانواده

در سیره مقام معظم رهبری که متأثر از نظام فکری ایشان است، همواره تفکر در آیات کلام‌الله را در کنار تعمق بر آیات کلمات‌الله که همان عترت رسول‌الله‌اند می‌بینیم؛ مولود این دو وجه را در دو کار «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» و «انسان ۲۵۰ساله» به خوبی مشاهده خواهیم کرد. آن‌اندازه این دیدگاه در این دو نیم‌کره ذوب شده که حتی پروژه‌ای مانند همین کار زیر دست ـ «خانواده» ـ و تمام مباحث ذیل آن نیز در مکتب قرآن ساخته شده و بر مشرب عترت ـ خصوصاً سیره حضرات علی و فاطمهعلیهماالسلام ـ پرداخته شده‌اند. لذا خواننده جوان با مطالعه و مداقّه و سپس عمل به منویات این کار خود را در این بُعد هم پرورده این نظام اساسیِ فکری خواهد کرد و چه زیبا است رشد در فضای فکری «خامنه‌‍‌ای» و استشمام عطر قرآن و عترت از کلام طهور او.
زهرای اطهرعلیهاالسلام عصاره و خلاصه و جوهره آن کلمات‌الله است؛ خدا را بی‌حدّ شاکریم که به ما فاطمه(س) و کوثری عنایت کرده است که هرچه جامعه بشری پیشتر رود جوشش‌های فاطمی و جلوه‌های او و شکوفه‌های طوبای او و نوآوری میوه‌های او برای خیل بشریت افزون‌تر و چشم‌گیرتر می‌شود.
سرّ اخفای بقای تشیع و شاخص اصلی و قاطع در بطلان مسیر اکثریت قاطع صحابه پس از رسول اکرم(ص) باز هم به شاخص زهرای اطهر(س) ـ سیده نساء العالمین ـ برمی‌گردد، ، که اگر شیعه در احتجاجی نفس‌گیر در قبال مخالفان درمانده شود بالاخره سیره امّ‌ابیها است که با زندگانی بسیار کوتاهِ گل‌گون، پس از بنیان‌گذار مکتب، دلیل قاطع بر حقانیت سیره علوی است و تشیع علوی از کوثر فاطمی می‌جوشد و همانطور که دامن زن، معراجی‌پرور است؛ دین نیز اوج خود را مرهون دامن زهرای اطهر است. و مصداق کامل این را در وجود مبارک خمینی کبیرقده می‌بینیم که او همواره خود را پیرو مکتب فاطمی و بزرگ‌بانوی بانوان عالم می‌خواند و همچنین در کلمات حکیمانه خورشید انقلاب منزل به منزل ارجاعاتی مبیّن به سیره زهرای راضیه(س) می‌یابیم.
ما نه‌تنها در عرصه معرفت و اخلاق و سلوک إلی‌الله و کسب مدارج عالیه ایمان و دین، که در میدان‌های زندگی و حل گره‌های کور از مشکلات و معضلات خود و علاج دردهای بی‌درمان انسانی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، در زندگی خود، نیازمند الگوی فاطمی هستیم.
از این‌رو در این کتاب و در بیانات خورشید انقلاب تکیه بیشتر بر خانم‌هاست و این در جلسات عقد ایشان با وکالت از طرف عروس‌خانم‌ها برای اجرای صیغه عقد نمونه واثقی می‌یابد.
آقا برای عرضه فرهنگ اسلامی از خانه و خانواده شروع فرموده‌اند و در کناره تأکید بر تشکیل زود و البته به‌موقع بنیان خانواده بسیار مشتاقند که منذرات و مبشّرات فکری و فرهنگی از همان محیط خانه با سر سلسله‌گی زن و مادر اصلاح شود و برای این منزل راهی ایجابی را پیش گرفته‌اند و آن فرهنگ بانوان است که فرموده‌اند «در هر میدانی خانم‌ها وارد شدند، موفقیت به‌دست آمد.» این روش باز از ممشای دین استفاضه شده است.
انهدام جوامع از انهدام خانه‌هاست و جامعه‌ای که در آن خانواده نابود شود، همه ارزش‌ها نابود می‌شود. با همین منطق رهبری فرزانه بر نظام خانواده در غرب و آزادی در غرب می‌تازند و مکرر فرمودند «در موضوع زن، طلبکار جهانیان هستیم.» بنابراین اصلاح جوامع به اصلاح خانواده است و در جامعه‌ای که خانه باشد و مادر باشد ـ خصوصاً مادرانی فاطمی ـ ارزش‌ها در آن می‌جوشد. با افقی که آقا برای زن و مرد ترسیم فرموده‌اند می‌توان بهترین انقلاب فرهنگی در جامعه را احیای خانواده و اصلاح روابط داخل آن دانست.
در کتاب شریف «ولایت و حکومت» پای درس بزرگ‌استاد، می‌آموزیم که جامعه اسلامی بناست کارخانه‌ای و بنایی برای انسان‌سازی شود، در کتاب ظریف «خانواده» هم یاد می‌گیریم که ورود اسلام به جادّه جامعه‌سازی از راه و دروازه خانواده است؛ یعنی هسته اصلی و ماده اولیه و سلول بنیادینی که بافت‌های این پیکره را ایجاد خواهد کرد، خانواده است. و در تاریخ ثبت شد که انقلاب و نهضت احیاس اسلام در ایران، از کانون خانواده‌ها آغاز شد با مبارزه مردان و صبر و استقامت زنان. پس شایسته است بگوییم پیروزی نهضت میوه قیام خانواده‌های مسلمان بر طواغیت بیرونیِ زمان بود. مؤید این مطلب کلمات سلسله‌دار نهضت است که «صف اول نهضت، زن‌ها هستند.» و تأکید او بر یاری نهضت توسط نوزادان گهواره خود صحه‌ای است بر نقش مستتر مادرانی مجاهد‌پرور.
حال که روز استدام و استحکام انقلاب است آیا صلاح محیط خانواده بیش از پیش لازم و واجب نیست؟ لذا شاگرد فرید مکتب امام، بر رشد و تجهیز خانواده‌ها جهت مبارزه با طواغیت و شیاطین نفسانی و داخلی، و شکستن بت‌های عصر جاهلیت ثانی کمر بسته‌اند؛ بت تجمل، بت تبرّج، بت منیّت و عصبیّت،
سرّ توفیق انقلاب در ایرانِ عزیز و استدامت آن و نیز ظرفیتِ تبدیل‌شدن قوم ایرانی به امت، اگر عمیق ریشه‌یابی شود از نظر مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی به قوّت و سلامت خانواده و خاندان در ایران برمی‌گردد که آن نیز ریشه در طهارت ارحام این قوم عظیم دارد که افتخار آن را دارند که به آن نســاء گفته شود که فاطمه(س)، سیده و استاذه آنان است و از همین‌روست که دشمنان نیز در هجوم برای به‌هم زدن امت محمدی و ایجاد جامعه ایرانی، به‌درستی کیان خانواده و سلامت زن را نشانه گرفته‌اند؛ پس چه بایسته اینکه خانواده‌های ایرانی در این هدف بزرگ مقتدا را یاری کنند و تمام تنظیمات داخلی و خارجی خانه خود را بر معیارها و ملاک‌های رهبر بزرگوار و حکیم عرضه و به نقدهای آن عمل نمایند. این کتاب ظرایف نگاه رهبر حکیم را نشان می‌دهد.
حرمت خانواده در اسلام چنان پاس داشته شده که حتی پیغمبرانی چون نوح و لوط، بااینکه همسرانی کافر داشتند ولی نظام خانوادگی را حفظ کردند لذا خط قرمز کلمات آقا بر حفظ حرمت خانواده است و محور همه توصیه‌ها بر حراست از این حرمت بیان شده است.
با مطالعه دقیق تمام نکات کتاب به محتوای قرآنی واجعلوا بیوتکم قبله پی برده و در می‌یابیم که بر همه ما تکلیف است که خانه‌ها و خانواده‌هایی بسازیم که هم در تشکیل، هم در تداوم و هم در محتوا از اشکالات جدی خالی و بر شاخص‌های ارائه شده از سوی آقا، این عارف به آداب شریعت و صاحب نفسی قدسی منطبق باشد. ان‌شاءالله
توضیحات سبک کتاب خانواده :
«به سبک ساخت یک جلسه مُطوَّلِ مَطوی در محضر مقام معظم رهبری»
ساخت: اعتقاد این است که برای نشر بیانات و نظرات رهبری عزیز در سطح جامعه لازم است یک کار میانی روی متون انجام شود و با چینش مواد خام و اولیه، اصطلاحاً کتاب‌سازی صورت پذیرد. طبعاً کتاب‌سازی برای موضوعات مختلف بایستی از سبک‌های متناسبی بهره ببرد. سبک‌هایی بدیع و بدیعه، گویا و رسا، و جذاب و شکیل.
یک جلسه: تعمداً این کار از هرگونه تیتر و تنفس در صفحه‌بندی خالی‌است تا اقتضای سبک را نشان دهد، و کأنّه در حال استماع طنین گرم صدای ولیّ خود هستیم آن هم در جلسه بانشاط قرائت صیغه عقد، البته جلسه‌ای مجازی؛ جلسه‌ای مجازی و خیالی با کلماتی حقیقی.
در جلسات محضر آقا نمی‌دانیم چه معارفی با چه ترتیبی بر ما جاری خواهند شد در این سبک هم به پرهیز از درج اقسام فهارس، سعی بر القاء فضای جلسه بوده است.
مطوّل: (ط‌ول) به‌معنای طولانی. استخدام این لفظ برای سبک کتاب «خانواده» حکایت از طولانی بودن یک متن یک‌پارچه دارد. مطول به معنای صرفِ حجیم بودن کتاب نیست بلکه اگر یک جلسه بیانات از نظر زمانی طولانی شود به آن اطلاق مطول خواهد شد.
مطوی: (ط‌و‌ی) به‌معنای در هم پیچیده. طبیعتاً برای ساخت یک جلسه واحدِ مطوّل از میان نزدیک پنجاه جلسه، لازم است مطالب با یک نظام منطقی در هم تابانده شوند و نهایتاً اگر توجه خواننده به تاریخ‌های میان بیانات بیش از اندازه جلب نشود احساس یک‌پارچه‌گی کند.
در محضر: تمامی مطالب کتاب عین بیانات معظم‌له است و در موارد معدودی که بعضی کلمات به متن اضافه شده‌اند از علامت [] استفاده شده است. اگر مطلبی به‌جهت تکرار یا خروج از موضوع از بین متون حذف شده‌ باشد، با درج علامت .. نشان داده شده است.
لازم به عرض است که ذیل همین موضوع کتابی شریف با عنوان زیبای «مطلع عشق» موجود است و مطالعه آن نیز توصیه می‌شود و این کار برگردان دیگری است از همان محتوا، البته با مطالعه مجدد اصل اسناد و اسناد مرتبطِ دیگر، باشد که ثابت کند مطالب شیوا اگر در قالب‌های متفاوت ظاهری و محتوایی بر خیل مشتاقان عرضه شود سلایق مختلف را جواب‌گو خواهد بود و بر عدّه مستفیضین محضر حضرت خورشید خواهد افزود.
در پایان،
چه بسیار زوج‌هایی که سراپا مشتاق بودند که زندگی خود را در محضر مولای خود شروع کنند. ولی به این آرزو نرسیدند؛ ولی با علم به نظر الهی مقتدای خود، مهریه را چهارده سکه و کمتر و حتی مهرالسنه مقرر کردند با همین آرزو که اگر شروع با عقدخوانی آقا نیست حداکثر هماهنگ با آهنگ کلام آقا باشد.
حال ما که خود را از فرزندان معنوی این پدر مهربان و حکیم می‌دانیم و به دست‌آموز بودن مکتب تربیتی او مباهات می‌کنیم، شایسته است تمام رفتارها و حالات خود را آنگونه بسازیم که او می‌خواهد و با رهنمودهای پیر و مراد، خود را در مسیر جاده عمل صالح قرار دهیم. و به ذره‌ای، لحظه‌ای، خروج از میدان نظر او راضی یا حتی غافل نباشیم.

گفت مرا، جوی خرد
موج زد و برد و برد
برد و به دریا سپرد
برد به دیدار ما

کتاب خانواده

 

دانلود نماهنگ کتاب خانواده با حجم ۱۰ مگابایت